8 dingen die gezond lijken, maar eigenlijk heel ongezond zijn

8 ongezonde dingen

  1. Graanrepen

Graanrepen zijn heerlijk en bevatten noten en graan. Daarom hebben deze repen een gezond en schijnbaar ‘goed’ imago. Maar pas op. De repen bevatten veel verborgen suikers en verzadigd vet. Dit maakt een graanreep net zo ongezond als een gewone chocoladereep! Beter maak je zelf gezonde repen. Dus: altijd het etiket lezen en niet afgaan op de commerciële kreten die er ook op staan.

2. Ontbijtkoek

Er staat vaak op ‘Minder dan 2% vet!’ of ‘mag elke dag’ of ‘bron van vezels!’. Dat lijkt maar zo, de koek bestaat slechts voor 3% uit vezels en heeft wel 40% suikers! (bron: tv-programma Radar). Dus niet verstandig om het ‘elke dag’ te eten en beter helemaal niet. Kies een gezond alternatief.

3. Muesli

Muesli is de ideale manier om gezond aan je dag te beginnen en wordt dan ook verkocht in de supermarkten als een gezond ontbijt. Dit lijkt een bewuste gezonde keuze. Toch niet want deze muesli bevat vaak veel calorieën, een hoog vetgehalte en veel toegevoegde suikers. Een bewerkt product dus, er worden dingen ingestopt om het lekker te laten smaken. En daarom is deze muesli erg ongezond geworden. Een zelfgemaakte muesli is juist wél gezond. Maar dan wel zonder de suikers en of zoet makers.

4. Vruchtensap

Veel mensen denken dat als ze op moment gezond wil gaan doen je dat het beste kan doen door vruchtensap te gaan drinken. En is het eerste wat ze kopen een pak vruchtensap. Er is veel keuze in dit assortiment. Wat de sappen met elkaar gemeen hebben, is dat deze bestaan uit geconcentreerd sap van een bepaalde vrucht. Daardoor klinkt dit misschien als gezonde voeding, maar dat is het absoluut niet. Ook zonder toegevoegde suikers blijven deze vruchtensappen behoorlijk ongezond. Vruchtensuikers blijft suiker! Voor een glas vruchtensap heb je behoorlijk veel fruit nodig, je kunt je fruit beter zo uit de hand eten met vruchtvlees en eventueel de gewassen schil.

5. Rijstwafels

Een rijstwafel als tussendoortje is wel ok, toch?  Weinig calorieën, toch? Op zich klopt dat wel. Maar….een rijstwafel heeft inderdaad niet veel voedingstoffen, en levert daarom vooral ‘lege calorieën’. Je wordt er niet door verzadigd, juist omdat het tussendoortje zo licht is. Daardoor heb je het gevaar dat je ongemerkt er veel meer van eet. Niet doen! Lege calorieën geven dus geen voedingswaarde. Soms bevatten rijstwafels toegevoegde suiker en andere smaakstoffen. Bij voorkeur lekker in de winkel laten staan.

6. Cola light (of zero)

Cola light heeft weinig calorieën, en dus kun je daarvan uitgaan dat het je niet dik maakt, want de suikers zijn vervangen door zoetstoffen die amper calorieën bevatten. Je bent je hersens aan het foppen. Telkens als je iets zoets eet, wordt er toch een seintje gegeven aan je hersenen dat er grote hoeveelheden suiker je lichaam binnen komen. Je lichaam maakt zich klaar om de suikers zo snel mogelijk uit het bloed te halen en te verwerken. De insulineniveaus schieten omhoog om de hoeveelheid suiker weg te werken en op te slaan als vet. En dit leidt ongemerkt tot vetopslag. Bovendien ben je geneigd meer te drinken van deze drankjes omdat het maar zo weinig calorieën bevat.

7. Margarine

Hoewel roomboter de naam heeft en werd gezien als echte dikmaker gaat juist de voorkeur naar deze roomboter. De voedingsindustrie heeft het nodig gevonden om een boter te ontwikkelen die minder vet moest zijn en toch als gezonde voeding kan worden bestempeld. Zo zijn halvarine, margarine en minarine ontstaan, want met die producten kunnen we lekker boter blijven smeren, als je tenminste gelooft dat je met roomboter slechter af bent. Deze nep-boters lijken misschien een gezondere keuze dan echte boter, maar het tegendeel is waar. Het is al enige tijd bekend dat echte boter juist wel gezonde voeding is, vanwege de goede vetten die het bevat, omega 3. Margarines en andere bewerkte boters bevatten transvetten, dit is het meest ongezonde vet dat er bestaat.

8. Voorverpakte maaltijdsalade

Als je denkt goed bezig te zijn met een voorverpakte maaltijdsalade en de fastfood ketens voortaan vermijd, kom je bedrogen uit. Zo’n maaltijdsalade zal uiteindelijk toch een betere keuze zijn dan McDonald’s of Burger King of KFC’s maar nog steeds is het geen slimme keuze als je gezonder wilt worden. Om de groente in deze maaltijdsalade houdbaar te maken zijn er meerdere conserveringsmiddelen aan toegevoegd die ongezond zijn. Daarbij zijn de dressings erg calorie- en vetrijk, waardoor ze vaak meer calorieën bevatten dan een diepvriespizza. Ga nu niet massaal aan de pizza vanwege de calorieën, die is echt niet gezonder. Kies voor vers en zelf bereid. Snij je groenten zelf dan hebben ze de beste voedingswaarde.