Banaan (na het opbouwen)

 

Banaan

Banaan, een prima tussendoortje (voor als je helemaal bent opgebouwd – na 6 weken)

Een banaan staat bol van de voedingsstoffen. Het bevat om te beginnen veel kalium en magnesium. Daarnaast bevat het in kleinere hoeveelheden calcium,ijzer,koper,fosfor en zink. Er zijn ook vitaminen aanwezig: vitamine C,vitamine A en enkele B vitaminen. Het heeft een zeer laag natrium gehalte en is dus rijk aan zetmeel.

Dat hoge gehalte aan zetmeel heeft er enkele jaren voor gezorgd dat bananen een slecht imago kregen betreft afvallen en gezondheid. Dit moet echter wat genuanceerder worden bekeken. Een gemiddelde banaan bevat rond de 150 kcal. Het zetmeel in de banaan is van bijzondere aard: het kan ,zeker als de banaan zeer jong/groen/vrij onrijp is,moeilijk worden afgebroken in de maag en in de dunne darm. Dit resulteert dat het vrijwel onaangetast in de dikke darm terechtkomt. Dit noemen we ook wel ” een resistent zetmeel”.

In dit daglicht bekeken levert een banaan geen extra calorieën op,en wordt het juist als een voedingsvezel beschouwd. Door het vergroten van de darmmassa ( het zogenoemde bulking effect) kan een banaan zelfs een zeer gunstig effect hebben op het bestrijden van constipatie.

Het resistent zetmeel wordt in de dikke darm verder afgebroken met behulp van de darmbacterieën. Dit geeft ook een aanleiding tot het ontstaan van de korteketen-vetzuren.De verzuring van de dikke darm zorgt er ook meteen voor dat sporenelementen en mineralen ook veel beter worden opgenomen.Ook remt het de eiwit-afbraak af.

In sommige tropische landen worden onrijpe bananen zelfs als medicatie gebruikt. Darmklachten en diaree bijvoorbeeld,worden daar vaak behandeld met half/onrijpe bananen op het menu. Dit heeft de half/onrijpe banaan te danken aan de stof leucocyandine. Dit stofje wat behoort tot een favonoïde,stimuleert de groei van slijmvliescellen .Dit geeft bescherming aan de maag en darmen en kan zelfs schade beperken door gebruik van medicijnen. Het is mede hierom,dat mensen die erg veel pijnstillers als aspirine slikken,wordt geadviseerd rauwe/half rijpe bananen te eten.

RIJPE BANAAN,MEER SUIKER

Naarmate een banaan rijper wordt,zal ook het suikergehalte flink toenemen. Als we ter voorbeeld een aardappel koken ( ook een zetmeelhoudend soort) wordt het zetmeel van de aardappel afgebroken in de maag en dunne darm. Als een banaan rijpt,neemt de hoeveelheid vrije suikers toe en zal het resistent zetmeel aanzienlijk afnemen. Dit kan echt flink schelen: het suikergehalte kan oplopen van 1 tot maar liefst 20%. Het grootste gedeelte bestaat uit sucrose( rond de 60 %) en glucose ( rond de 20%) en fructose ( rond de 20%). Rijpe bananen bevatten dus veel meer suikers en zijn daarom ook calorie-rijker. Rijpe bananen worden vooral door ( top) sporters gegeten.Dit heeft voor hen namelijk een zeer gunstig effect op hun prestaties. Door de grote aanwezigheid van kalium regelt het eten van bananen voor/tijdens en na het sporten voor een goede bloeddruk.

BRUINE BANANEN

Gelukkig kunnen we bijna allemaal genieten van bananen.Ze geven zelden allergische reacties en andere overgevoeligheden. Er zijn er wel echter een aantal. Sommige gevallen ( men schat ongeveer 1á 2 personen op de duizend) zijn te wijten aan de reeks biogene aminen ( waar tyramine meest bekend is) aanwezig in bananen. Als deze niet snel genoeg worden afgebroken kan er door samentrekkingen van bloedvaten een verhoogde bloeddruk ontstaan.

Meest bekendste gever van tal van allergie en overgevoeligheidsreacties van bananen is het zogenoemde ” natuurrubber”. Dit is een specifiek eiwit die ook voorkomt in latex. Dit kan vooral bij mensen die allergisch/overgevoelig zijn voor natuurrubber,klachten geven als deze bananen eet.Dit wordt ook wel een kruisallergie genoemd,een veel voorkomend fenomeen in de natuur.

Veel mensen gooien ook bananen weg zodra ze bruin zijn verkleurd.Ze zijn van mening dat de bananen verrot zijn. Dit is niet zo. Sterker: het is een natuurlijke enzymatische reactie. Dit levert absoluut geen schadelijke stoffen op en kunnen bruin geworden bananen nog prima worden geconsumeerd.

Bewaar bananen ook nooit in de koelkast,dat vinden ze echt niet fijn. Bewaar ze liefst op een koele donkere plaats.

NADEEL

Eigenlijk zijn er vrijwel geen nadelen te bespeuren aan bananen. Echter is er toch wel een vrij groot minpunt te bespeuren: geen enkel ander voedingsmiddel ter wereld wordt zo erg heftig bespoten als de banaan. Dit gebeurt om te voorkomen dat bananenbomen, die zeer gevoelig zijn ,dood gaan. Er worden erg veel chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt. Het is dus een beter idee om bananen altijd biologisch in te kopen. Niet dat dit 100% volledige garantie geeft, maar toch. Meest goedkope bananen van nog geen euro per tros zijn vrijwel altijd flink bespoten.  – Bron Monique van der Vloed

 

  1. winderigheid en constipatie

Bananen bevatten pectine, dat versnelt de spijsvertering en bevordert de afvoer van gifstoffen en zware metalen uit het lichaam. Bovendien is de banaan een probioticum en stimuleert de darm. Al deze factoren verminderen winderigheid, stimuleren van de darm en fungeert als een natuurlijk laxeermiddel bij constipatie.

  1. Stress

Stress versnelt de stofwisseling en het kaliumgehalte daalt in het lichaam. Het kan worden aangevuld met behulp van een banaan, die voldoende kalium bevat, het helpt de hartslag te normaliseren en stuurt zuurstof naar de hersenen en reguleert de optimale hoeveelheid water in het lichaam.

  1. Bloeddruk

Het is bekend dat een hoge inname van natrium en lage inname van kalium een negatief effect hebben op de bloeddruk. Er zit een belangrijke hoeveelheid kalium in bananen. Aanbevolen wordt elke morgen een banaan te eten, waarmee de bloeddruk kan worden gereguleerd.

  1. PMS

Bananen zijn rijk aan vitamine B6, wat een positief effect op de bloedsuikerspiegel heeft, en is aangetoond dat vitamine B tijdens PMS goed helpt. Vermindert pijn in de buik en borsten, vermindert de stemmingswisselingen en accumulatie van water in het lichaam.

  1. Depressie

Het tryptofaan als een ingrediënt in de banaan is een vorm van eiwit dat de afscheiding van het hormoon van geluk serotonine stimuleert. Slechts één banaan is genoeg om het niveau van serotonine verhogen, en je zult rust en tevreden voelen.