Het effect van slapen op je gewicht

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat slapen invloed heeft op je gewicht door hormonale verwerkingsprocessen. Deze worden intenser naarmate je minder slaapt. Als je minder dan 8 uur slaap per dag krijgt, wordt de hormonale balans van je lichaam niet in optimale conditie onderhouden. Als je meer dan 8 uur slaapt, kan dit ook leiden tot gewichtstoename. De reden hiervan is dat je minder actief bent voor een bepaald aantal uren, waardoor je niet zoveel calorieën verbrand. Het resultaat is dat je in gewicht toeneemt, vanwege de extra calorieën die je niet kunt verbranden. Daarom is de ideale hoeveelheid uren slaap tussen de 6 en 8 uur per dag. Het is ook belangrijk om elke dag op dezelfde tijd te slapen om de beste resultaten te krijgen.

Hoe kunt je gewicht verliezen tijdens je slaap?
• Zorg ervoor dat je tussen de 6 en 8 uur slaap per dag krijgt.
• Probeer elke dag om dezelfde tijd naar bed te gaan.
• Vermijd het doen van een dutje overdag.
• Zorg dat je een geschikt dieet volgt om af te vallen.
• Je menu na het dieet zou gericht moeten zijn op het eten van fruit, groenten, goede vetten, veel proteïnes en vezels om de beste resultaten te krijgen.
• Zorg dat je niet eet voordat je gaat slapen, omdat dit de kwaliteit van je slaap kan verminderen. De meeste deskundigen raden aan om tot minstens 3 uur voor bedtijd avondeten te hebben gehad.
• Zorg dat je minstens 30 minuten per dag aan lichaamsbeweging doet, minstens 5 dagen per week om de extra calorieën te kunnen verbranden.
• Zorg dat je minstens 6 tot 8 glazen water per dag drinkt. (2,5 liter tot 3 liter)