Je valt de laatste tijd niet af – homeostase

homeostase

Tijdens elk dieet komt er een fase dat je ‘even’ niet afvalt. Dat komt omdat het lichaam zelf in elke nieuwe situatie een balans zoekt en je dus een week minder bent afgevallen. Dit is een fase waarin het lichaam gewend raakt aan een (veranderde) situatie. We noemend deze fase ‘homeostase’. Om deze fase te doorbreken is het mogelijk om wat oefeningen te doen met de grotere spiergroepen. Deze oefeningen helpen je deze drempel te doorbreken en geven je lichaam een extra prikkel om vet te verbranden. Bedenk wel dat elke nieuwe situatie die langer blijft bestaan vindt het lichaam opnieuw balans  en kun je dus in een nieuwe homeostase komen. Daarom is het de bedoeling dat je de oefeningen met tussenpozen doet met een regelmatige afwisseling. Doe de oefeningen tijdens het koken of als je toch TV aan het kijken bent. Je mag deze twee oefeningen samen twee keer per dag doen en maximaal 3 dagen per week.

Zijwaartse sprongen

Zet je rechterbeen zijwaarts en buig door de knie. Zet jezelf vervolgens af en keer terug naar de startpositie. Wissel vervolgens direct je been af en buig door de knie van het linkerbeen. Doe 26 – 34 herhalingen in totaal achter elkaar. Ga daarna zonder rust te nemen door naar oefening 2.

Squat 

Plaats je benen op heupbreedte en zak langzaam naar beneden. Vervolgens ga je een kwart omhoog en zak je weer langzaam naar beneden. Hierna ga je weer helemaal recht staan. Dit telt als één keer. Doe deze beweging  12 – 16 keer achter elkaar en neem daarna even rust.