Ketose

 

Ketose wordt als een normaal metabool (stofwisseling) proces  gezien waarbij het lichaam om aan energie te komen het opgeslagen vet gaat verbranden. Dit opgeslagen vet is grotendeels gevormd op momenten dat er (te)veel koolhydraten genuttigd zijn die zijn omgezet in vet. Tijdens het afslank programma wordt er voor voldoende alternatieve energie in de vorm van kwalitatieve eiwitten, vetten, beperkt koolhydraten, vitaminen en mineralen genuttigd zodat de spiermassa in tact blijft.

Er zouden in het verleden groepen jagers zijn geweest die duizenden jaren voornamelijk in ketogene staat leefden, maar er zijn ook vele gedocumenteerde gevallen van bevolkingsgroepen (bijvoorbeeld eskimo’s) die met name van vetten en eiwitten leven. In het verleden waren de grote hoeveelheden koolhydraten die we in de westerse samenleving gebruiken, niet voorhanden. Hoewel sommigen geloven dat voor langdurig intensief sporten koolhydraatinname nodig is om de uitputtende glycogeenvoorraden aan te vullen, hebben studies aangetoond dat na een aanpassingsperiode van twee tot vier weken fysiek uithoudingsvermogen niet wordt beïnvloed door ketose.

zie wikipedia voor ketose

De eerste drie dagen:

Die lastige eerste drie dagen. Je kunt het ook wel de ‘Ketose griep’ noemen en die is eigenlijk een gevolg van je mentale en fysieke afhankelijkheid van koolhydraten en in principe komt het er op neer dat je lichaam een proces door gaat waar het vet als brandstof leert te gebruiken. Dit geeft een tijdelijke fase van aanpassing. Die kan jij zeker ook doorstaan! En bedenk, het is het waard.

De ‘Ketose griep’ is natuurlijk geen griep maar het komt er meer op neer dat je je wat uit balans kan voelen, misschien wat trager bent. Je kunt je wellicht ook wat minder goed concentreren. Sommige mensen hebben wat last van hoofdpijn, water drinken kan dan een oplossing zijn. Bedenk dat dit de eerste fase is waar je even doorheen moet voordat je in ketose komt met alle voordelen daarvan! Mocht je last hebben van deze ‘ketose griep’ dan kun je dit tegengaan door electrolyten (mineralen) in te nemen.

  • Voeg zeezout toe bij je maaltijden
  • Gebruik magnesiumolie
  • Meng een theelepel keltisch of himalaya zeezout in een groot glas met water en drink dit op

Ketose!

Je bent de eerste drie dagen door, dus de eerste fase zit er op en je zit nu in ketose. Hoewel iedereen zich anders kan voelen, horen we dit het meeste:

  • (Veel) meer energie dan normaal
  • Verhoogde, constante concentratie
  • Minder behoefte voor slaap (minder moe)
  • Betere nachtrust
  • Fruitige of metaalachtige smaak in de mond
  • Euforie, welbevinden
  • Minder hongerig, lagere drang om te eten.

Deze bijkomende effecten zijn heel plezierig. Het leuke eraan is is dat je ook je vet laat verdwijnen.

Wegen na de eerste week:

De eerste week zul je heel veel gewicht kunnen verliezen, dit is voornamelijk water, spiermassa (glycogeen) en soms ook al vet. Soms val je in het begin niet snel af. Maak je dan geen zorgen, iedereen reageert anders op onze programma’s en het komt vaker voor dat mensen in het begin niet snel afvallen.

Nadat je dit hebt meegemaakt zul je ongeveer één of twee weken een ‘plateau’ meemaken. Dit betekent dat je wat langzamer zult afvallen dan in het begin. Ook dit is weer anders voor iedereen, sommige mensen zullen nog steeds snel afvallen en sommigen zullen misschien een beetje gelijk blijven of zelfs wat aankomen.

Na twee weken zal je lichaam volledig aangepast zijn aan deze manier van vetverbranding. Je lichaam gebruikt het vet als primaire brandstof. Vanaf dit moment zal je lichaam verder gaan met vet verliezen. Het is goed mogelijk om snel 10 kilo kwijt te raken.

Het blijft mogelijk dat je dat je een plateau in je gewichtsverlies meemaakt. Dat wil zeggen dat je niet veel afvalt. Mocht dit het geval zijn dan gaan we een aanpassing doen in de aanpak en/of spieroefeningen aanvullend adviseren.

Nog even in het kort:

  • de eerste drie dagen zijn het lastigst (glycogeen voorraden worden opgebruikt)
  • na de 3e dag komt je lichaam in ketose en ga je je beter voelen
  • eerste week: meeste gewichtsverlies
  • verhoogde concentratie
  • minder moe
  • geen honger
  • meer energie
  • algemeen welbevinden