Kokosolie, extra vierge natuurlijk!

 106735-kokosolie_featured-600x250

Wat wordt er over kokosolie geschreven?

Er zijn nogal wat tegenstrijdigheden in de media over kokosolie. Het behoeft verduidelijking en nuancering. De waarschuwingen over kokosolie gaan voornamelijk over het feit dat kokosolie een verzadigd vet is. En van een verzadigd vet zouden we hart- en vaatziekten plus een verhoogd cholesterol kunnen krijgen.

Een aantal feiten op een rij:

Feit 1: Er zijn steeds meer bewijzen dat verzadigd vet noch voor hart- en vaatziekten, noch voor een te hoog cholesterol zorgt. Toch wordt er nog hardnekkig een ander verhaal verteld om ons iets anders te laten geloven en dat heeft zijn oorsprong rond 1960, toen Ancel Keys een onderzoek deed in 20 landen. Hij wilde onderzoeken of in landen waar veel verzadigd vet werd gegeten meer hart- en vaatziekten voorkwamen dan in landen waar dit niet zo was. Er werden destijds de 7 landen uitgepikt die deze hypothese bevestigden. Onderzoeksresultaten waarin alle 20 landen betrokken zouden zijn geweest, zouden het eten van lekker verzadigd vet hebben aangemoedigd. Toen Ancel Keys zijn fout wilde herroepen, was het verhaal zo wijd verspreid (en door de industrie opgepikt met andere vetten en koolhydraatrijke/vetarme producten) dat het nooit meer is teruggedraaid. Tot op de dag van vandaag wordt het resultaat zijn onderzoek nog als maatgevend gezien

Feit 2: Kokosolie is een zogenaamd middellange keten vetzuur (MCT genoemd) en dus geen gewoon verzadigd vet. Deze vetten zijn gemakkelijk te verteren en worden in ons lichaam aangewend voor onze energievoorziening en niet voor eventuele vetopslag. Ook vraagt dit vet geen energie van onze lever, gal en pancreas om het te verteren. Ook om deze reden heeft een MCT-vetzuur weinig te maken met de cholesterolstofwisseling die in de lever plaatsvindt.

Feit 3: Onbewerkte, eerlijke voedingsmiddelen waar onze gezondheid baat bij heeft zijn dus de verzadigde vetten als kokosolie en roomboter. Roomboter bevat boterzuur, een stof die als voeding dient voor onze darmbacteriën: bacteriën, organismen waar we in feite onze totale gezondheid aan te danken hebben. ‘Gezondheid begint immers in de darm’, zoals de oude geneesheren overdroegen. Met alle geknutselde fabrieksmargarines, -halvarines en -bakboters kun je niets gezonds maken en erger nog ze brengen heel wat metabolische processen in ons lichaam in de war. Vooral de transvetten die helaas nog volop in ons supermarktvoedsel aanwezig zijn.

Feit 4: Invloed van vetten op ons cholesterol, wat men ons wil laten geloven is dat onze voeding de hoogte van ons cholesterol bepaalt, terwijl dit fysiologisch gezien niet klopt. Maximaal 10% van ons cholesterolgehalte wordt bepaald door voeding. De rest wordt autonoom door onze lever aangemaakt. Als we te weinig cholesterol eten, gaat onze lever zelfs meer aanmaken! De aanmaak van cholesterol doet het lichaam om diverse functies te vervullen. Cholesterol is onder andere een bouwsteen voor het lichaam, zoals de wanden van de cellen, isolatie voor de zenuwbanen en hersenweefsel en de productie van vitamine D, hormonen en gal. Belangrijk dus.

Feit 5:  Een verzadigd vet kan veel beter tegen verhitting dan onverzadigd vet. Bakken, braden, frituren doe je dan ook beter met verzadigd vet. Een verzadigd vet is niet zonder meer slecht, het ligt eraan wat je ermee doet in de keuken. Geoxideerd vet, zoals dat ontstaat als je zonnebloemolie verhit, geeft oxidatie in het lichaam (vergelijk het met roesten) en dat leidt tot gezondheidsproblemen, zoals de oxidatie van cholesterol. Geoxideerd cholesterol is juist wel een veroorzaker van hart- en vaatziekten! Gebruik gezonde vetten, zoals een scheut olijfolie, om toe te voegen als je de pan van het vuur hebt gehaald. Kokosolie is bij uitstek geschikt om in de bakken, braden of te frituren.

Heerlijk die kokosolie!

De natuur levert al miljoenen jaren voeding dat voor ons lichaam ook herkenbaar is als voeding. Natuurlijk is de hoeveelheid kokosolie die je gebruikt bepalend voor het effect in je lichaam. De hoeveelheid en de keuze die je zelf maakt wordt daarmee een risico. Daarom is afwisseling in ons voedingspatroon echt noodzakelijk, zoals de natuur dat in de seizoenen regelt. Gebruik je alleen kokosolie dan krijg je onbalans. De essentiële vetten zoals omega 3 moeten we innemen via onze voeding, ons lichaam kan deze vetten niet zelf maken. Voor al onze vitale lichaamsfuncties hebben we de beschikbaarheid van deze essentiële vetzuren nodig. Vet is dus onontbeerlijk.

Zoals met alle gezonde voedingsmiddelen wordt er van kokosolie iets ongezonds of schadelijks gemaakt door de bewerking of het productieproces. Er wordt van totaal verschimmelde kokospulp (copra) een ontgeurde, witte kokosolie gemaakt en verkocht. Dat ziet eruit als de gezonde kokosolie, maar is gewoon een inferieur product dat, niets toevoegt aan je gezondheid. Kies altijd voor biologische kokosolie extra vierge.

Ons dagelijks leven voorziet niet in de beweging die we nodig hebben om gezond te blijven of een overschot aan calorieën te gebruiken. We hoeven ons kostje ook niet meer bij elkaar te scharrelen. Daarom is een teveel aan verzadigd vet met veel calorieën daar niet voor nodig, we gebruiken het niet in de vorm van energie. Om deze reden kun je beter geen kant-en-klare (bewerkte) voedingsmiddelen eten omdat daar verstopte’ vetten inzitten die je niet merkt. Koop bij voorkeur verse en biologische producten daar is niets aan toegevoegd of verborgen.

Kortom:

Het is te gemakkelijk en getuigd van een smalle blik om kokosolie in een kwaad daglicht te plaatsen. Gezond blijven vraagt gezond verstand en logisch nadenken, variëren in voeding en vetten en doe je eigen onderzoek. Check wat je leest of hoort en loop niet met de kudde mee. Er is veel informatie te vinden op het internet. Wie zegt  het en door wie wordt diegene betaald en welke belangen heeft de organisatie die het roept.