Nieuws over bewegen

debelidj-

Onlangs zijn de resultaten bekend geworden van een opzienbarende studie(1), uitgevoerd door een Engelse Universiteit. Men heeft gedurende een periode langer dan tien jaar een grote groep mensen gevolgd en ontdekt dat een gebrek aan lichaamsbeweging twee keer zo dodelijk is als obesitas.

Het interessante is dat ze met ‘lichaamsbeweging’ niet hardlopen, zweten in de sportschool of dat soort vermoeiende zaken bedoelden, maar gewone normale dagelijkse lichamelijke activiteiten. De uitkomst van dit langdurige onderzoek kan ons helpen op een veel eenvoudigere manier een gezonder leven te leiden.

Hoewel regelmatig naar een sportschool gaan ongetwijfeld goed voor ons kan zijn, is het de lichaamsbeweging gedurende de hele dag die de kansen op ernstige gezondheidsproblemen aanzienlijk verlaagt. En dat is geweldig nieuws, want het betekent dat je gezond kunt zijn door alleen maar je dagelijkse gewoonten een beetje aan te passen.

Als je een zittend beroep hebt, kan een kleine aanpassing in je dagelijkse routines al een groot verschil maken. Wellicht is het een goed idee om dingen die je eerst ‘niet lopend’ deed, vanaf nu te voet te gaan doen.

Wanneer je er een gewoonte van maakt om bijvoorbeeld naar het werk te lopen, als dat mogelijk is, of naar de supermarkt, of lopend naar een vriend of kennis te gaan, dan heeft dat volgens het onderzoek een groot positief effect op je gezondheid.

En hoewel het soms minder eenvoudig kan lijken om bepaalde veranderingen door te voeren in ons overhaaste moderne leven, is het wel zo prettig te weten dat het niet perse noodzakelijk is om naar de sportschool te gaan. Ben je op een bepaald punt in je leven gekomen dat je denkt dat je eigenlijk meer zou moeten gaan bewegen, dan is een dergelijke kleine aanpassing voldoende om gezonder te worden en beter in vorm te komen.