Ramadan 18 jun t/m 16 juli 2015

lune-ramadan-2015

Kan je in deze tijd een Straight away programma volgen?

Ramadan is de negende maand van de islamitische kalender, de vastenmaand. Dit houdt in dat Moslims gedurende de periode tussen de dageraad en zonsondergang o.a. niet eten en drinken. De Ramadan duurt 30 dagen en wordt afgesloten met het Suikerfeest.
Wanneer de Ramadan valt verschilt per jaar. Dit is afhankelijk van het verschijnen van de nieuwe maan in de negende maand van de islamitische kalender. Dit jaar is de Ramadan van 18 jun t/m 16 juli 2015. De Ramadan wordt afgesloten met het Suikerfeest. Het meest uitbundige feest in de islamitische kalender.

Tijdens de Ramadan wordt er elke dag gevast in de tijd tussen zonsopgang en zonsondergang; tijdens deze uren wordt er niet gegeten en gedronken. Concreet betekent dit: op 18 juni er vanaf 05.22 uur in de ochtend tot 22.03 uur in de avond niet gegeten en gedronken worden. Deze tijden verschuiven een klein beetje gedurende de maand, totdat er op 16 juli niet van 05.53 uur in de ochtend tot 21.38 uur in de avond gegeten en gedronken kan worden.

Dit betekent dat de Straight away maaltijden en alle vochtinname ook plaats moeten vinden in krap acht uur tijd. Tijd waarin ook geslapen wordt. Er is dus heel erg weinig tijd beschikbaar voor maaltijden. Wanneer men een Straight away totaalvoedingsprogramma volgt, zou men in de korte tijd te veel geconcentreerde voeding binnen krijgen. En daarbij zou men bij het Straight away 600 programma ook uit ketose kunnen raken door de grotere hoeveelheid koolhydraten in korte tijd. Hierdoor zou men het extra moeilijk kunnen krijgen om het vol te houden.

Daarom is het advies om tijdens de Ramadan geen Straight away 600 of 800 of 900 totaalvoedingsprogramma te volgen. Hiervoor kan men in de weken voorafgaand afbouwen en hier tijdens de Ramadan nog mee doorgaan. Vervolgens verstandig opbouwen naar gewone voeding of een 800 programma met reguliere maaltijden. Hierbij kan ook gebruik gemaakt worden van de adviezen voor het Afbouwen en Opbouwen’. De etenstijden en hoeveelheden dienen natuurlijk aangepast te worden aan de beschikbare tijd om te eten gedurende de Ramadan. Tijdens de Ramadan kan men gebruik maken van zo gezond mogelijke maaltijden op basis van de voeding die in de tussenweek gebruikt mogen worden. Na de Ramadan kan men dan weer beginnen met een Straight away programma naar keuze.

Het Straight away 800 programma met een reguliere maaltijd is redelijk goed te volgen. Een Straight away maaltijd voor zonsopgang en één na zonsondergang. Daarnaast kan men een lichte avondmaaltijd van rond de 400 kcal gebruiken, zoals het programma dit beschrijft.

Voor mensen die aandoeningen hebben en/ of medicatie gebruiken, is het helemaal af te raden een Straight away programma te volgen tijdens de Ramadan. Soms kan men op grond van ziekte worden vrijgesteld van het vasten tijdens de Ramadan en zou men dus wel een Straight away programma kunnen volgen.