Rooibos thee met gember wortel

2015-05-11 17.03.22

Lekker kopje rooibosthee met verse gemberwortel. Heerlijk voor de afwisseling.

Rooibosthee

Rooibosthee bevat geen caffeïne / theïne en praktisch geen looizuur (tannine), rooibosthee bevat wel vitamine E, pro-vitamine A en een groot aantal mineralen, waaronder o.a. ijzer, kaliumcarbonaat en magnesium. Dankzij de enorme hoeveelheid anti-oxidanten, die rooibosthee bevat, kan de werking van de vrije radicalen tenietgedaan worden. Vrije radicalen zijn ziekteverwekkers, die niet alleen de lichaamscellen, maar ook het afweersysteem aantasten.

Rooibosthee is rustgevend en ’s avonds gedronken, bevordert hij een gezonde slaap.

Een uitgebreid Japans chemisch en klinisch onderzoek heeft aangetoond, dat rooibosthee stoffen bevat, die vooral voor de spijsvertering heel gunstig zijn. Bij regelmatig gebruik werkt rooibosthee gunstig op de darmen, waardoor de stoelgang positief beinvloed word. Het in zeer beperkte mate voorkomen van looizuur (tannine) is hier mede verantwoordelijk voor: looizuur vertraagt namelijk de stoelgang. In verhouding tot zwarte thee bevat rooibosthee slechts een twaafde deel aan looizuur. Rooibosthee bevat weinig of geen calorieën, is dus geen dikmaker en past dus uitstekend in de strijd tegen overgewicht.

Geef koude rooibosthee aan baby’s die last hebben van darmkrampjes. Rooibosthee toevoegen aan het kinderbadje i.v.m. luieruitslag of exceem is een uitwendige toepassing.  ‘s-Ochtends en ’s avonds je gezicht reinigen met rooibosthee zorgt voor een gezonde gezichtshuid.

Rooibosthee en bloeddruk

Een aantal theesoorten zijn vochtafdrijvend en kunnen daardoor de bloeddruk beïnvloeden. Maar bloeddrukverlagend tot een correcte waarde is dus niet meer dan toeval. Als je er gevoelig voor bent, kunnen meer dan 2 koppen rooibosthee per dag te veel zijn en lijden tot een verhoging van de bloeddruk. Dus heb je al last van te hoge bloeddruk, hou de bloeddruk dan in de gaten als je regelmatig en veel rooibosthee drinkt.