schrijf het op

Schrijf  het op

Het is zo simpel: opschrijven helpt echt. Papier en pen pakken en het gewoon doen. Maak een lijstje, geen boekwerk. Je dwingt jezelf zo tot bewuster nadenken over je doelen. Een lijstje werkt bovendien als een soort contract met jezelf. Als je nog geen lijstje hebt, maak ‘m direct na het lezen van dit stuk. Besteed die aandacht aan jezelf!
Schrijf alleen dingen op die echt bij jou passen je nieuwe gewoontes moeten bij jou en je leven passen. Dat vergroot de haalbaarheid en voorkomt teleurstellingen. Waarom zou je naar een sportschool gaan, als je dat al drie keer geprobeerd hebt en het echt niet leuk vindt? Of een tijdelijk bizar snel crashdieet volgen in plaats van je eetgewoontes stap voor stap structureel te veranderen in een gezonder eetpatroon? Oké, aan de slag! Maak je lijstje. Kopieer je lijst een paar keer en plak die lijst overal in het zicht: In elk geval op je koelkast, in je voorraadkast, op de desktop van de computer en in je agenda. Verlies niet je eigen doelen en motivatie uit het oog, confronteer jezelf ermee, geef jezelf geen kans om ze te vergeten. Motiveer jezelf steeds opnieuw.

Hetzelfde geldt voor ontdekkingen en resultaten. Hoe klein ook, schrijf ze op. Hou bij hoe je maten, gewichten veranderen in een schriftje, op de computer of in je telefoon. Kleine veranderingen zie je dan niet over het hoofd. Ook de opgedane kennis over voeding en succesrecepten kun je verzamelen als ‘trofeeën’. Om na te kijken als je even in een dip zit. Ter motivatie.