Spiermassa (= motor)

muscles
Spieren wegen zwaarder dan vet. Bij het wegen heb je soms geen gewichtsverlies omdat de spiermassa is toegenomen maar wel het vetpercentage is afgenomen. Dit is een positieve ontwikkeling. Hoe meer spier hoe meer motor je hebt om vet te verbranden.

Bij het bepalen van de gemiddelde spiermassa wordt het percentage spiermassa in het lichaam berekend. Bij vrouwen ligt een normale spiermassa ongeveer tussen de 34% en 44%. Bij mannen ligt een normale spiermassa ongeveer tussen de 40% en 48%. Natuurlijk hangt de gemiddelde spiermassa nauw samen met de hoeveelheid lichaamsbeweging die je neemt. Over het algemeen zijn mannen echter gespierder dan vrouwen.

Straight away - Lichaamstypen

Drie lichaamstypen
Er 3 groepen te definiëren als het gaat om lichaamstypen. Meestal zien we een combinatie van twee van deze typen (op uitzonderingen na). Het is voor jezelf belangrijk om je te spiegelen aan een type. Zo kun je rekening houden met je training en je voeding.

Ectomorph Dit lichaamstype heeft weinig onderhuids vet, is vaak lang en dun met lange armen en benen. Je borst is plat en je hoofd is lang en dun met een relatief groot voorhoofd. Jouw stofwisseling ligt hoog, waardoor je bijna niet aankomt als je veel eet. En als je in vet aankomt, is het er ook zo weer af. Daarentegen is het heel lastig om spiermassa op te bouwen.

Endomorph De endomorph is eigenlijk het tegenovergestelde van de ectomorph. Jouw lichaam is meer rond en zacht. Veel en makkelijke vetopslag op het lichaam en relatief korte armen en benen. Jouw botstructuur is stevig met dikke polsen. De endormorph is sterk en bouwt snel spiermassa op en heeft moeite met lekker eten te laten staan. Je hebt veelal een ‘snelle’ spiervezeltypering.

Mesomorph Dit lichaamstype zit een beetje tussen de eerdere types in. Het heeft van nature een atletisch voorkomen door de –V- in het bovenlichaam. Je hebt een dikke, stevige huid en een snelle spiergroei. Je kunt niet alles eten wat je wilt, maar teveel aan vet verdwijnt ook snel weer als je even op je voeding let of gaat sporten. Je spiervezeltypering is een mix van langzame en snelle spiervezels.