Suiker versus zout

can-stock-photo_csp16246584
Ieder jaar sterven negen miljoen mensen aan hart- en vaatziekten die direct gelinkt zijn aan een te hoge bloeddruk. In een commentaarstuk in The American Journal of Cardiology schrijven drie specialisten nu dat te veel nadruk wordt gelegd op zout.

Dr. James DiNicolantonio vindt dat mensen beter beschermd zijn tegen een hoge bloeddruk als ze minder suiker eten. Dat bevestigt een nieuw onderzoek bij 8.670 Fransen, waarin geen enkele relatie aangetoond kon worden tussen de inname van zout en de stand van de bloeddruk. ‘Misschien is die link een beetje overdreven benadrukt’, stellen de onderzoekers.

Bloeddruk

‘Het is zinloos om uit te vissen wie nu de grootste boosdoener is’, reageert cardioloog en professor emeritus Guy De Backer (UGent). ‘Het is allebei nadelig. Alleen leidt te veel zout rechtstreeks tot een (red.: tijdelijke) verhoging van de bloeddruk en zorgt de inname van te veel enkelvoudige suikers zoals in frisdranken tot overgewicht, wat meestal ook samengaat met een (red.: constante) hoge bloeddruk.’

Hoe suiker je huid veroudert (en wat je hiertegen kunt doen)

Beschadiging huid

Suikers (oftewel koolhydraten) maken je niet alleen dik, maar vooral oud. Een overdaad aan suikers zorgt namelijk voor een versnelde veroudering.

In wetenschappelijke termen wordt dit ‘versuikeringsproces’ glycatie genoemd. Versuikering van het lichaam ontstaat doordat de suikermoleculen die via de darmen zijn opgenomen in ons bloed zich hechten aan de proteïnen in ons lichaam, waardoor deze aan elkaar gaan plakken en versuikerde proteïnen oftewel Advanced Glycation Endproducts (AGE’s) vormen. Met als resultaat het verharden, vervormen, verkleuren en beschadigen van deze proteïnen (Cerami et al., 1987; Paul & Bailey, 1996).

Versuikering van de huid
Aangezien proteïnen de bouwstenen zijn van al onze weefsels, inclusief de huid (die grotendeels bestaat uit de proteïnen collageen en elastine), heeft de consumptie van suiker een rechtstreeks effect op de huid. Wanneer er suikerverbindingen gevormd worden tussen de collageen- en elastineproteïnen, verliest de huid haar veerkracht en elasticiteit, wordt zij rimpelig en verkleurd zij. Tevens wordt de huid hierdoor kwetsbaarder voor schadelijke invloeden van buitenaf, zoals UV-straling (Pageon, 2010).

Veel van wat wij weten over het proces van glycatie is afkomstig van onderzoek naar de effecten van diabetes mellitis (suikerziekte), waarbij de patiënt continu kampt met een verstoorde bloedsuikerspiegel. De mate van glycatie van de huid wordt onder andere gebruikt als indicator (‘biomarker’) om te bepalen in hoeverre het versuikeringsproces gevorderd is en zal verlopen in de toekomst (Vishwanath et al., 1986; Monnier et al., 1999; Genuth et al., 2005).

Het versuikeringsproces wordt zichtbaar vanaf het 35e levensjaar
Als je nog ergens in de 20 bent en denkt dat het versuikeringsproces geen effect op jouw huid heeft omdat er nog niets van te zien is, dan zal je bedrogen uitkomen. De effecten van het versuikeringsproces worden namelijk pas zichtbaar vanaf het 35e jaar en verhevigen vervolgens in rap tempo (Jeanmaire et al., 2001).

Voorkómen van het versuikeringsproces
Suiker op lippen

Het versuikeringsproces kan grotendeels voorkomen worden door het vermijden van voedingsmiddelen met een hoge glycemische index (GI) of glycemische lading (GL). Dit zijn namelijk voedingsmiddelen die zorgen voor een hoge bloedsuikerspiegel, waardoor zij de glycatie versnellen. Het goede nieuws is, dat het gedurende een aantal weken volgen van een laagsuikerdieet al tot een minder rimpelige huid leidt (Cosgrove et al., 2007).

Omdat het versuikeringsproces hetzelfde schadelijke effect heeft op al je andere organen en weefsels, zal het volgen van een laagsuikerdieet dus niet alleen invloed hebben op de conditie van je huid, maar op je gezondheid in het algemeen.