Voedsel Leugen 7: van vet word je dik

Van het eten van vet alleen wordt je niet, vet is juist van cruciaal belang voor je gezondheid en gewichtsverlies.  Studies vergeleken een inname van identieke calorie waarden van een vet dieet met een evengrote calorie waarde van een suiker dieet, deze beide dieten hadden een totaal verschillend effect op de stofwisseling. Een hoger vet gehalte van het dieet veroorzaakte dat mensen 300 calorieën extra per dag verbranden. Dat is net zoveel als een uur rennen zonder zonder enige oefening. Vet versnelt je stofwisseling. Suiker vertraagt.

In dier studies bleek dat het eten van evenveel calorieën van weinig vetgehalte (dus hoog suiker) of hoger vet en eiwit blijkt dat de hogere suiker diëten leiden tot meer vetopslag en spierverlies, terwijl de hogere vet en eiwit dieet leidde tot meer spiermassa en vet verlies.Terwijl ze precies hetzelfde aantal calorieën innamen.

Het juiste vet is eigenlijk de favoriete brandstof voor onze cellen, met name de middellange keten triglyceriden die afkomstig zijn van voedsel zoals kokosolie. Ja, je moet echter wel uit de buurt van transvetten te blijven, maar goede vetten zoals extra vergine olijfolie, kokosolie, avocado, noten, zaden en notenpasta houden ons vol en ze smeren de ‘wielen’ van onze stofwisseling.

Dus je hoeft het vet niet te vrezen!